کد مطلب:518 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:395

احکام کافر
س 313: بعضی از فقها اعتقاد به نجاست اهل كتاب دارند و بعضی دیگر به طهارت آنها، رأی جنابعالی چیست؟





نجاست ذاتی اهل كتاب معلوم نیست. به نظر ما آنها محكوم به طهارت ذاتی هستند.





س 314: آیا آن دسته از اهل كتاب كه از جهت اعتقادی ایمان به رسالت خاتم النبیین «صلی الله علیه و آله» دارند، ولی بر اساس روش و عادت های پدران و اجدادشان عمل می كنند، در طهارت حكم كافر را دارند یا خیر؟





مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبیین «صلی الله علیه و آله» برای اجرای حكم اسلام در مورد آنان كافی نیست. ولی اگر از اهل كتاب محسوب شوند، محكوم به طهارت هستند.





س 315: با جمعی از دوستان خانه ای را اجاره كردیم و متوجه شدیم كه یكی از آنها نماز نمی خواند. بعد از سؤال از وی، پاسخ داد كه قلبا به خداوند تبارك و تعالی ایمان دارد، ولی نماز نمی خواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زیاد با وی، آیا باید او را نجس بدانیم؟





مجرد ترك نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و كافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی كه ارتداد وی احراز نشده است، حكم سایر مسلمانان را دارد.





س 316: مقصود از اهل كتاب چه كسانی است؟ معیاری كه حدود معاشرت با آنها را مشخص كند چیست؟





مقصود از اهل كتاب هر كسی است كه اعتقاد به یكی از ادیان الهی داشته و خود را از پیروان پیامبری از پیامبران الهی «علی نبینا وآله و علیهم السلام» بداند و یكی از كتاب های الهی را كه بر انبیاء علیهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند یهود، نصاری، زرتشتی ها و همچنین صابئین كه بر اساس تحقیقات ما از اهل كتاب هستند و حكم آنها را دارند. معاشرت با پیروان این ادیان با رعایت ضوابط و اخلاق اسلامی اشكال ندارد.





س 317: فرقه ای وجود دارد كه خود را «علی اللهی» می نامند، یعنی امیرالمومنین علی بن ابی طالب را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جای نماز و روزه اعتقاد دارند. آیا اینها نجس هستند؟





اگر اعتقاد داشته باشند كه امیر المومنین علی بن ابی طالب «علیه السلام» خدا است «تعالی الله عن ذلك علوا كبیرا»، حكم آنها مانند غیر مسلمانهائی است كه اهل كتاب نباشند، یعنی كافر و نجس می باشند.





س 318: فرقه ای وجود دارد كه خود را «علی اللهی» می نامند و معتقدند كه حضرت علی «علیه السلام» خدا نیست ولی كمتر از خدا هم نیست، این گروه چه حكمی دارند؟





اگر قائل به شریكی برای خداوند واحد منان متعال نباشند، حكم مشرك را نخواهند داشت.





س 319: آنچه را كه از طرف شیعیان دوازده امامی برای امام حسین «علیه السلام» یا اصحاب كساء «صلوات الله علیهم اجمعین» نذر می شود، آیا جایز است به مراكزی كه محل اجتماع پیروان فرقه «علی اللهی» است داده شود، بنحوی كه باعث احیاء این مراكز گردد؟





اعتقاد به خدا بودن مولی الموحدین علیه الصلوة و السلام عقیده باطلی است و موجب می شود كه كسی كه به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. كمك به ترویج این عقیده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذری در غیر مورد نذر جایز نیست.





س 320: در اطراف منطقه ما و بعضی نواحی دیگر فرقه ای وجود دارد كه خود را اسماعیلیه می نامند و اعتقاد به امامت شش امام دارند، ولی به هیچیك از واجبات دینی و همچنین به ولایت فقیه معتقد نیستند. لذا امیدواریم جنابعالی روشن فرمائید كه پیروان این فرقه نجس هستند یا پاك؟





مجرد عدم اعتقاد آنان به شش امام دیگر از ائمه معصومین علیهم السلام و یا عدم اعتقادشان به واجبات دینی و احكام شرعی تا زمانی كه به انكار اصل دین یا نبوت خاتم الانبیاء «علیه و آله الصلاة و السلام» منجر نشود، موجب كفر و نجاست نمی شود، مگر این كه از آنها دشنام و اهانت به یكی از امامان معصوم «علیهم السلام» صادر شود.





س 321: در منطقه محل تحصیل و سكونت ما اكثریت مطلق مردم كفار بودائی هستند. اگر دانشجویی، خانه ای را از آنها اجاره نماید، آن خانه از نظر طهارت و نجاست چه حكمی دارد؟ آیا شستن و تطهیر منزل ضرورت دارد؟ قابل ذكر است كه بسیاری از خانه های این منطقه از چوب ساخته شده و قابل شستن نیست. هتل ها و اثاثیه و لوازم موجود در آنها چه حكمی دارند؟





تا یقین به تماس اشیاء مورد استفاده شما با دست و بدن مرطوب كافر غیر كتابی حاصل نشده، حكم به نجاست نمی شود. در صورت یقین به نجاست هم آب كشیدن در و دیوار منازل و هتل ها و اثاثیه و لوازم موجود در آن واجب نیست. آنچه واجب است تطهیر اشیاء نجسی است كه برای خوردن و آشامیدن و نماز خواندن مورد استفاده قرار می گیرند.





س 322: تعداد زیادی از مردم در خوزستان زندگی می كنند كه خود را «صابئه» می نامند و ادعای پیروی از پیامبر خدا حضرت یحیی «علیه السلام» را دارند و می گویند كتاب او نزد ما موجود است. نزد علمای ادیان ثابت شده كه آنها همان صابئون هستند كه در قرآن آمده است. لطفا بیان فرمائید كه این گروه از اهل كتاب هستند یا خیر؟





گروه مذكور در حكم اهل كتاب هستند.





س 323: آیا این گفته كه اگر خانه ای به دست كافر ساخته شده باشد، نجس است و نماز خواندن در آن مكروه می باشد، صحیح است؟





نماز خواندن در آن خانه مكروه نیست.





س 324: كار كردن نزد یهود و نصاری و فرقه های كافر دیگر و مزد گرفتن از آنها چه حكمی دارد؟





كار كردن نزد كافر، فی نفسه اشكال ندارد، مشروط به این كه آن كار از كارهای حرام و خلاف مصالح عمومی اسلام و مسلمانان نباشد.





س 325: در منطقه ای كه خدمت سربازی را انجام می دهم، عده ای از عشایر زندگی می كنند كه پیرو فرقه ای موسوم به اهل حق هستند. آیا استفاده از شیر و پنیر و كره ای كه در اختیار آنها قرار دارد، جایز است؟





اگر به اصول اسلام اعتقاد داشته باشند، در مسأله طهارت و نجاست، حكم سایر مسلمانان را دارند.





س 326: اهل روستائی كه من در آن تدریس می كنم، نماز نمی خوانند؛ زیرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستیم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داریم، آیا نمازهای ما اشكال دارد؟





اگر توحید و نبوت و هیچیك از ضروریات دین اسلام را انكار نكنند و معتقد به نقصی در رسالت رسول اكرم «صلی الله علیه و آله» نباشند، حكم به كفر و نجاست آنها نمی شود. در غیر این صورت باید هنگام تماس با آنها یا خوردن غذای آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.





س 327: یكی از بستگان ما كه كمونیست است، به ما در دوران كودكی اموال و لوازم زیادی بخشیده است. در صورتی كه عین آنها در حال حاضر موجود باشد، چه حكمی دارند؟





اگر كفر و ارتداد او ثابت شود و در سن بلوغ و قبل از اظهار اسلام، كفر را پذیرفته باشد، اموال او حكم اموال سایر كفار را دارد.





س 328: لطفا به سؤالات زیر پاسخ فرمائید:

1 - معاشرت و همنشینی و دست دادن دانش آموزان مسلمان با دانش آموزان پیرو فرقه گمراه بهائیت، اعم از این كه دختر باشند یا پسر، مكلّف باشند یا غیر مكلّف، در داخل مدرسه یا خارج از آن، در دوران ابتدائی، متوسطه و پیش دانشگاهی، چه حكمی دارد؟

2 - رفتار استادان و مربیان با دانش آموزانی كه بهائی بودن خود را آشكار می كنند و یا یقین داریم كه بهائی هستند، چگونه باید باشد؟

3 - استفاده از وسایلی كه همه دانش آموزان از آنها استفاده می كنند مانند شیر آب آشامیدنی، شیر توالت و آفتابه آن، صابون و مانند آن، با این كه علم به مرطوب بودن دست و بدن داریم، چه حكمی دارد؟





همه پیروان فرقه گمراه بهائیت محكوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزی، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به اموری كه مشروط به طهارت است، واجب است. ولی رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانش آموزان بهائی باید بر اساس مقررات قانونی و اخلاق اسلامی باشد.





س 329: خواهشمندیم تكلیف مؤمنین را در برخورد با فرقه گمراه بهائیت و آثار حضور پیروان آن در میان جامعه اسلامی، بیان فرمائید.





همه مؤمنین باید با حیله ها و مفاسد فرقه گمراه بهائیت مقابله نموده و از انحراف و پیوستن دیگران به آن جلوگیری كنند.





س 330: گاهی بعضی از پیروان فرقه گمراه بهائیت برای ما غذا یا چیز دیگری می آورند، آیا استفاده از آنها برای ما جایز است؟





از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نمائید.





س 331: بهائیان بسیاری در اینجا كنار ما زندگی می كنند كه رفت و آمد زیادی در خانه های ما دارند. عده ای می گویند كه بهائی ها نجس هستند و عده ای هم آنها را پاك می دانند. این گروه از بهائی ها اخلاق خوبی از خود آشكار می كنند، آیا آنها نجس هستند یا پاك؟





آنها نجس و دشمن دین و ایمانِ شما هستند، پس فرزندان عزیزم جدا از آنها بپرهیزید.





س 332: آیا صندلی های ماشین و قطاری كه مورد استفاده مشترك مسلمانان و كافران است، با این كه كفار در بعضی از مكانها بیشتر از مسلمان ها هستند و حرارت هوا باعث ترشح عرق و حتی سرایت رطوبت می شود، محكوم به طهارت است؟





كافر اهل كتاب محكوم به طهارت است، و در هر صورت در مورد اشیاء مورد استفاده مشترك كفار و مسلمین با عدم علم به نجاست، حكم به طهارت آنها می شود.





س 333: زندگی دانشجوئی در خارج مستلزم ارتباط و معاشرت با كفار است، در چنین موردی استفاده از مواد غذائی ساخت آنها مشروط بر این كه مواد حرام مثل گوشت تذكیه نشده در آنها نباشد، ولی احتمال تماس دست مرطوب كافر با آنها داده شود، چه حكمی دارد؟





مجرد احتمال تماس دست مرطوب كافر با مواد غذائی، برای وجوب اجتناب كافی نیست، بلكه تا یقین به تماس حاصل نشود، حكم به طهارت می شود. كافر اگر از اهل كتاب باشد، نجس ذاتی نیست و تماس دست مرطوب او باعث نجاست نمی شود.





س 334: اگر همه مخارج و هزینه های فرد مسلمانی كه در سایه حكومت اسلامی زندگی می كند با كاربرای شخص غیر مسلمانی كه روابط صمیمی با او دارد، تأمین شود، آیا جایز است با این فرد مسلمان روابط محكم و خانوادگی برقرار كرد و گاهی از غذای او استفاده نمود؟





روابط مسلمانان با مسلمان مذكور اشكال ندارد. ولی اگر شخص مسلمان در اثر كار برای غیر مسلمان و ارتباط با وی خوف انحراف عقیدتی خود را داشته باشد، واجب است كه این كار را ترك كند. دیگران هم باید او را نهی از منكر كنند.





س 335: متأسفانه برادر همسرم به علل مختلف فاسد گردیده و از دین بطور كامل برگشته است، تا جائی كه به بعضی از مقدسات دینی اهانت می كند. در حال حاضر بعد از گذشت چند سال از ارتداد او از اسلام، طی نامه ای اظهار كرده كه به اسلام ایمان دارد، ولی نه نماز می خواند و نه روزه می گیرد. رابطه پدر و مادرش و بقیه افرادخانواده با وی چگونه باید باشد؟ آیا عنوان كافر بر او صدق می كند؟ آیا باید او را نجس محسوب كرد؟





بر فرض ثبوت ارتداد قبلی وی، اگر بعد از آن توبه كرده باشد، محكوم به طهارت است و ارتباط پدر و مادر و سایر خانواده با وی اشكال ندارد.





س 336: آیا اگر كسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن را انكار كند، حكم كافر را دارد یا خیر؟





اگر انكار هر یك از ضروریات دین به انكار رسالت یا تكذیب پیامبر اكرم اسلام «صلی الله علیه و آله» یا وارد كردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث كفر و ارتداداست.





س 337: آیا مجازاتهائی كه برای مرتد و كفار حربی وضع شده، از امور سیاسی و مسئولیت های رهبری است یا این كه مجازاتهای ثابتی تا روز قیامت هستند؟





حكمِ شرعیِ الهی است.